Verbeter de lokale vindbaarheid van uw website

Ruim 20 procent van alle zoekopdrachten is lokaal gericht. Het wordt steeds belangrijker dat uw bedrijf lokaal goed vindbaar is, zeker sinds de Venice Update van Google. Sindsdien krijgen de lokale zoekresultaten voorrang boven de landelijke resultaten.

Tekst: Esther de Pooter

De Venice Update van Google, die vanaf zo’n twee jaar geleden is uitgerold, zorgt ervoor dat automatisch de locatie van waaruit gezocht wordt, wordt ingesteld. Dit gebeurt aan de hand van het IP-adres of de GPS-positie. Voor de update was het land van waaruit gezocht werd nog het uitgangspunt voor Google, tegenwoordig is een stad of dorp ingesteld als zoeklocatie.

Waar voorheen alleen lokale zoekopdrachten in combinatie met een plaatsnaam getoond werden, snapt Google steeds beter wanneer er sprake is van een lokale zoekintentie.

In onderstaand voorbeelden ziet u het verschil in de getoonde zoekresultaten op de term ‘bakker’. Alleen het eerste zoekresultaat staat op beide zoekresultatenpagina’s op plek 1 in de ranking. Op de rechter zoekresultatenpagina zijn vanaf de 2e plek de zoekresultaten gereserveerd voor lokale websites.

Door de update geeft Google bedrijven uit de omgeving op hoge posities weer. Tevens is de opmaak van deze lokale zoekresultaten afwijkend van de andere zoekresultaten, waardoor deze nog eens extra opvallen in de zoekmachine.

Tips en richtlijnen
We weten nu dat het belangrijk is om uw lokale zichtbaarheid in Google te vergroten, maar hoe realiseert u dat nu? Om te scoren in Google Local zijn twee dingen belangrijk:

1. Een Google+ Local vermelding hebben
-> Lees hier hoe u een lokale vermelding kunt aanmaken.

2. Optimaliseren van de Google+ Local vermelding om boven uw concullega’s zichtbaar te zijn
-> Lees hier hoe u uw lokale vermelding kunt optimaliseren.

Reviews
Naast de tips die in bovenstaande artikelen vermeld worden, is het belangrijk dat uw Google+ Local pagina voorzien wordt van reviews. Deze dragen bij aan de vindbaarheid van uw Google+ pagina en uw resultaat valt meer op tussen de andere zoekresultaten.

Nodig uw klanten uit om een review achter te laten op uw Google+ pagina. Let wel, men kan pas een review achterlaten als men ingelogd is met een Google account.

Het is belangrijk dat de reviews op uw pagina naar waarheid en door bestaande personen worden ingevuld. Het is niet aan te raden uw vrienden en familie aan te sporen tot het plaatsen van de meest geweldige reviews of over te gaan tot het kopen van nepbeoordelingen.