7 tips voor het uitvoeren van e-commerce implementaties

Het implementeren van grote updates of bijvoorbeeld een geheel nieuw platform zijn stressvolle momenten voor een e-commerce team. U wilt immers niet dat het fout gaat, met alle gevolgen van dien. Wat kunt u doen om te zorgen dat dergelijke wijzigingen onopvallend en effectief verlopen?

1. Zorg altijd voor een roll back-strategie
Een roll back-strategie is een manier om u voor te bereiden op het onverwachte; hiermee kunt u een invoering ongedaan maken waardoor u teruggaat naar waar u begon.
Het hebben van een duidelijke strategie om wijzigingen ongedaan te kunnen maken is van essentieel belang, maar bedenk ook – voordat u die actie onderneemt – dat het soms sneller kan zijn om het probleem waar u tegenaan loopt op te lossen in plaats van een stap terug te doen.

2. Controleer betalingsprocessen
Probleemgebieden die kunnen ontstaan bij het opzetten van een nieuwe webshop bevinden zich veelal binnen het betaalproces. Betalingsintegraties zijn doorgaans ook moeilijk te testen tijdens het bouwproces dus zorg dat u herhaaldelijk handmatige tests uitvoert voordat u live gaat.
Er is overigens ook software beschikbaar waarmee u betalingen in een nagebootste productieomgeving kunt testen. Dus mocht u nieuwe betalingsprocessen introduceren, dan is het gebruik van dergelijke technologie aan te raden.

3. Zorg voor minstens vier ontwikkelomgevingen
Door het hebben van minstens vier ontwikkelomgevingen kunt u in elke fase testen zonder verstoring van de ontwikkelingscyclus. Daarnaast is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat al uw omgevingen dezelfde software- en hardwareversies hebben zodat u er zeker van kunt zijn dat de code consequent werkt bij elke stap van het proces. Dit voorkomt het veelgehoorde excuus: ‘Maar het werkt wel op mijn apparaat!’

4. Kies het juiste tijdstip
Als het een grote implementatie betreft waarbij u op voorhand al weet dat uw site een tijdje offline zal zijn (of waarbij het risico op downtime groot is), verricht de implementatie dan – indien mogelijk – buiten kantooruren.
Mocht het om een internationale website gaan die in meerdere tijdzones opereert, dan is een goed en rustig(er) moment wellicht wat lastiger vast te stellen. Kies in dat geval voor het minst slechtste tijdslot op basis van eerdere verkoopgegevens. Het lijkt dan misschien op het eerste oog niet het meest voor de hand liggend om uw site midden op de dag (Nederlandse tijd) offline te halen, maar als het grootste deel van uw klanten afkomstig blijkt uit het Verre Oosten dan kan het zeker een logische keuze zijn.

5. Voer implementaties niet uit op een vrijdag
Het kan verleidelijk zijn om een update nog ‘even snel’ voor het weekend uit te voeren, maar – nog afgezien van het feit dat vrijdag over het algemeen een drukke verkoopdag kan zijn – de kans zit er dan in dat u tegen problemen oploopt die u over het weekend heen moet tillen omdat de geschikte mensen daarvoor dan lastig te bereiken zijn.
Daarbij kan het ook gebeuren dat problemen zich een paar uur of zelfs een paar dagen later voordoen, wat betekent dat uw site misschien op zondagochtend op zwart gaat. Kortom, u kunt de kans op problemen tijdens ongelegen momenten verkleinen door implementaties eerder in de week in te plannen.

6. Communiceer
Bij iedere (grote) update dient er open communicatie te zijn tussen u, uw management, uw marketingafdeling en uw developers. Iedereen moet weten wat de potentiële impact is van de implementatie, hoe lang het zou kunnen duren en wat er wellicht fout zou kunnen gaan – waar moet rekening mee worden gehouden?

7. Minimaliseer de grootte van implementaties
Het is niet altijd mogelijk, maar het is wel aan te raden om vaker kleine implementaties te doen in plaats van af en toe hele grote updates. Hierdoor kunt u namelijk sneller achterhalen waar(door) problemen – als ze zich voordoen – worden veroorzaakt. Daarnaast is uw site soms heel kort offline in plaats van af en toe heel lang, wat de totale impact op de klantervaring kleiner maakt.

Bron: Econsultancy.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *